Monday 13 May 2013

SUMBANGAN PEMBINAAN SEBUAH MASJID DI MADURA, INDONESIA


Sheikh Ahmad Sayid Ahmad M. Alimaddin, seorang ulama dan juga hartawan keturunan etnik Rohingya yang bermastautin di Arab Saudi, telah berhajat untuk menyumbangkan wang untuk pembangunan sebuah masjid di Indonesia.

Dengan kerjasama pemimpin MUR, Ustaz Mohd. Jaber bin Mohd. Subahan sebuah masjid di Madura telah dipilih. Sumbangan telah disampaikan oleh Ustaz Mohd. Jaber kepada Masjid di Kampung Anyir, Desa Penyirangan Kecamatan Pengerman Sampang, Madura, Indonesia pada 24hb April 2013. 

(Dari kiri: Ustaz Mohd. Jaber, Sheikh Ahmad Sayid M. Alimaddin,
 KH Muhd Tahir bin Mukhtar dan Haji Mukhsin bin Yatim)
Yang menerima sumbangan derma itu ialah pegawai masjid, KH Mohd. Tahir bin Mukhtar dan disaksikan oleh Sheikh Ahmad Sayid sendiri. Saksi bagi pihak masjid ialah Tuan Haji Mukhsin bin Yatim merangkap Setiausaha Masjid tersebut.

Masjid tersebut dipilih oleh kerana masjid lama yang berusia 80 tahun sudah terlalu usang – lantai dan dinding sudah reput, atapnya bocor sana-sini. Selain daripada itu ramai penduduk yang tinggal di sekitar kampung itu agak miskin – Kehidupan bergantung kepada tanaman padi dan sayur-sayuran.

Sungguhpun ada sumbangan diterima tetapi dana terkumpul setakat ini masih lagi belum mencukupi untuk menyiapkan sebuah masjid yang sempurna.  

Oleh itu, Ustaz Mohd. Jaber telah memberi harapan kepada pegawai masjid di Madura itu bahawa rayuan daripada pihak mereka akan disebarkan untuk makluman Muslimin dan Muslimat di Malaysia. 

Ustaz Jaber yakin ramai dari kalangan orang Islam di Malaysia (yang selama ini banyak membantu masyarakat Rohingya) akan turut bermurah hati untuk menginfaq bagi  pembangunan sebuah masjid – satu tujuan yang sangat-sangat mulia di sisi Allah Subahanataala. Semoga sumbangan Muslimin dan Muslimat akan membantu meningkatkan syiar Islam di pulau Madura.

Sesiapa yang berhajat menyumbang butir-butir akaun bank adalah seperti berikut:-


                          RANTOR CABANG MADURA
                          NO. REKENING 0191522993
                          NAMA:  BAPAK MOH. MUKSIN. H
                          BANK BNI
                          NO MOBILE:  081703920835




Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More