Wednesday 13 November 2013

PENGAGIHAN SUMBANGAN KEPADA ARAKAN, KEM PELARIAN DI SEMPADAN BANGLADESH


Pada 5 September 2013 satu majlis penyerahan sumbangan melibatkan RM70,000 telah disampaikan kepada 13 orang yang mewakili pelarian Rohingya di dalam daerah Arakan serta di kem-kem pelarian di sempadan Bangladesh. Penyempurnaan serahan tersebut turut dilakukan oleh Ustaz Haji Abdul Malek Bin Awang Besar dari Lembaga Zakat Selangor serta barisan kepimpinan MUR yang diketuai oleh Ustaz Mohd. Jaber Bin Mohd. Subahan (Pengerusi MUR).


Wakil-wakil berkenaan adalah terdiri daripada AJK MUR dan beberapa individu yang mempunyai hubungan langsung dengan mualim serta pemimpin masyarakat Rohingya di tempat-tempat berkenaan sama ada di Arakan mahu pun Bangladesh. 

Sebaik sahaja sumbangan tersebut diterima daripada MUR, wakil-wakil berkenaan akan menghantar kepada agen-agen Islam di kota raya di Bangladesh dan Myanmar. Agen-agen MUR yang dilantik itu akan menerima mata wang tempatan untuk membeli keperluan makanan, kain selimut, ubat-ubatan untuk diagihkan kepada mangsa di tempat-tempat yang terlibat.

Wakil-wakil yang menerima amanah tersebut telah pun menyempurnakan tanggungjawab masing-masing.

Penyerahan bantuan tersebut dilakukan atas dasar kepercayaan dan sikap husnuzon untuk memastikan bantuan yang murni itu betul-betul sampai kepada golongan sasar.

Penyerahan bantuan tidak wajar sama sekali disalurkan melalui pemerintah (seperti yang lazimnya dilakukan oleh NGO-NGO terkenal di Malaysia mahu pun dari luar negara). Pihak polis dan tentera Myanmar akan merampas balik sumbangan bantuan kemanusiaan yang diagihkan kepada mangsa orang Islam itu untuk kepentingan mereka dan diberikan kepada masyarakat etnik Rakhine Buddhists  sendiri.  Majlis-majlis penyerahan bantuan kemanusiaan itu hanya untuk tujuan publisiti semata-mata.

Kelihatan Ustaz Hj. Abdul Malek Bin Awang Besar Lembaga Zakat Selangor
menyampaikan replica cek kepada salah seorang wakil
           11 daripada 13 wakil yang menerima sumbangan agihan
                   zakat daripada Lembaga Zakat Selangor untuk
      disampaikan kepada mangsa tragedi rusuhan kaum di Arakan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More